Recht op de weg met Kappert Legal

BLOG Over alles wat recht en krom is in de wereld van Transport & Logistiek

Hanjin containers en het retentierecht van ECT

Haven & Handel

Op 31 augustus kondigde ECT aan dat zij voorwaarden ging verbinden aan het vrijgeven van Hanjin containers. Aanleiding was dat Hanjin in Korea uitstel van betaling had aangevraagd. ECT zag gebeuren dat zij door Hanjin niet betaald zou worden voor haar diensten. Om dit te voorkomen gaf zij aan de containers pas vrij te geven als -onder meer- een aanvullende vergoeding per container zou zijn betaald. Die vergoeding zou € 1.000,- moet bedragen voor een standaardcontainer en € 1.500,- voor reefers en andere specials. Daarnaast vroeg ECT een borg van enkele duizenden euro’s per container, die dan zou worden teruggestort nadat de container weer bij ECT was teruggebracht. Voor exportcontainers werd een vergelijkbare regeling aangekondigd. De regeling is hier te vinden. Mag dit nu allemaal?Lees verder

The last mile: Bermudadriehoek in de wereld van E-commerce

shutterstock_267935255

Op de beurs ICT & Logistiek hoorde ik Roy Lenders (o.a. Districon) vertellen welke stappen hij had genomen om de bedrijfsvoering van zijn e-commerce bedrijf topvitamins.nl te optimaliseren. Toen ik hem vroeg waar voor zijn bedrijf de grootste bedreigingen lagen, was hij heel resoluut: “the last mile”. Lees verder

Ruim baan voor opvolgend vervoer

CMR, AVC

We hebben er bijna 60 jaar op moeten wachten, maar de Hoge Raad heeft nu toch echt duidelijk gemaakt dat de regeling inzake opvolgend vervoer ook geldt als de hoofdvervoerder zelf geen meter rijdt.Lees verder

Chauffeur kan rustig (verder) slapen

shutterstock_89522527

Een chauffeur overnacht op een parkeerplaats naast een Spaans tankstation. Hij schrikt wakker en als hij in zijn spiegel kijkt, begrijpt hij dat zijn lading wordt gestolen. De dieven maken zich uit de voeten met een beperkte buit. Nadat hij een verklaring heeft afgelegd aan de politie en de oplegger weer heeft afgesloten, gaat hij weer slapen. Enkele uren laten schrikt de chauffeur weer wakker. Hij kijkt nog in zijn spiegel en hij ziet dat het busje van de dieven weer achter de oplegger staat. De chauffeur denkt dat hij droomt en kruipt weer onder de wol. De volgende ochtend blijkt hij voor de tweede keer bestolen.Lees verder

Tomatenhandel loopt in de soep

tomaten

Al sinds 2002 ruziën twee tomatenhandelaars over een lading Marokkaanse tomaten. De tomaten werden door de Franse verkoper geleverd in Nederland. De Nederlandse koper had de tomaten al doorverkocht en zette de tomaten meteen op transport naar Moskou. In Nederland verkeerden de tomaten op het oog in goede staat, maar in Rusland bleken de tomaten verrot. De vraag is voor wiens rekening dat komt.Lees verder

Patatje oorlog

tumblr_lum0c1FJzh1ql3j9ro1_500_large

Zondagmiddag besmeurden leden van de FNV het kantoor van Farm Trans met patat met mayonaise en pindasaus, oftewel met patatjes oorlog. De een noemt het een ludieke actie, de ander noemt het een ongepaste en smerige streek. Wat je er ook van vindt, het lijkt het startsein van een nieuwe actiereeks in de strijd tegen “oneerlijke concurrentie in de transportsector”. Lees verder

AVC / CMR : doorhalen wat niet van toepassing is?

shutterstock_144637010

Een paar weken geleden trof ik er weer eens één aan in een dossier. Een AVC/CMR vrachtbrief waarbij een kruis was gezet door het ronde vak met AVC 2002. Chauffeurs doen dit wel vaker en ik heb eens wat navraag gedaan naar de gedachte hierachter. Wat blijkt? Diverse chauffeurs gaven aan dit “standaard” te doen. Een ervaren chauffeur was in de veronderstelling dat het de bedoeling was dat hij binnenlands vervoer CMR doorkruiste en bij buitenlands vervoer datzelfde deed met AVC 2002. Volgens hem was het dus een kwestie van doorhalen wat niet van toepassing is. Maar dit is absoluut niet de bedoeling!Lees verder

Daar zit een luchtje aan!

baby

Een distributeur van babymelkpoeder roept in 2012 verschillende zendingen terug, omdat het poeder een onaangename geur had. Dit leidt tot een flinke schadepost die de distributeur probeert te verhalen op de partij die het poeder gemengd en verpakt heeft. Deze dienstverlener beroept zich op de Fenex voorwaarden voor logistieke activiteiten (VAL). Maar zijn deze wel van toepassing?Lees verder

Pepernoten vertraagd – schade voor de Sint?

Pepernoten

De Goedheiligman is weer in het land. Traditiegetrouw zorgt dit voor de nodige logistieke problemen. Ook dit jaar was het raak: de staf van Sinterklaas zat vast in een schoorsteen en de Pakjesboot voer de verkeerde kant op. Gelukkig kwam alles net op tijd weer goed. Sinterklaas en Zwarte Piet maken zich grote zorgen over de eventuele gevolgen van een logistieke misser. Zij vroegen mij om hier eens aandacht te besteden.Lees verder

Schorsing en stuiting: de Hoge Raad heeft gesproken

kuiken

Een nachtmerrie voor iedere advocaat: het verstrijken van een termijn. Hoe sterk de zaak op papier ook is, wie te laat bij de rechter is, vist achter het net. Wie zich bezig houdt met vervoerrecht dient al helemaal beducht te zijn op de risico’s van verjaring, niet in de laatste plaats vanwege de korte verjaringstermijnen.Lees verder

< NIEUWERE POSTSOUDERE POSTS >