Recht op de weg met Kappert Legal

BLOG Over alles wat recht en krom is in de wereld van Transport & Logistiek

Ruim baan voor opvolgend vervoer

CMR, AVC

We hebben er bijna 60 jaar op moeten wachten, maar de Hoge Raad heeft nu toch echt duidelijk gemaakt dat de regeling inzake opvolgend vervoer ook geldt als de hoofdvervoerder zelf geen meter rijdt.Lees verder

Chauffeur kan rustig (verder) slapen

shutterstock_89522527

Een chauffeur overnacht op een parkeerplaats naast een Spaans tankstation. Hij schrikt wakker en als hij in zijn spiegel kijkt, begrijpt hij dat zijn lading wordt gestolen. De dieven maken zich uit de voeten met een beperkte buit. Nadat hij een verklaring heeft afgelegd aan de politie en de oplegger weer heeft afgesloten, gaat hij weer slapen. Enkele uren laten schrikt de chauffeur weer wakker. Hij kijkt nog in zijn spiegel en hij ziet dat het busje van de dieven weer achter de oplegger staat. De chauffeur denkt dat hij droomt en kruipt weer onder de wol. De volgende ochtend blijkt hij voor de tweede keer bestolen.Lees verder

Tomatenhandel loopt in de soep

tomaten

Al sinds 2002 ruziën twee tomatenhandelaars over een lading Marokkaanse tomaten. De tomaten werden door de Franse verkoper geleverd in Nederland. De Nederlandse koper had de tomaten al doorverkocht en zette de tomaten meteen op transport naar Moskou. In Nederland verkeerden de tomaten op het oog in goede staat, maar in Rusland bleken de tomaten verrot. De vraag is voor wiens rekening dat komt.Lees verder

Patatje oorlog

tumblr_lum0c1FJzh1ql3j9ro1_500_large

Zondagmiddag besmeurden leden van de FNV het kantoor van Farm Trans met patat met mayonaise en pindasaus, oftewel met patatjes oorlog. De een noemt het een ludieke actie, de ander noemt het een ongepaste en smerige streek. Wat je er ook van vindt, het lijkt het startsein van een nieuwe actiereeks in de strijd tegen “oneerlijke concurrentie in de transportsector”. Lees verder

AVC / CMR : doorhalen wat niet van toepassing is?

shutterstock_144637010

Een paar weken geleden trof ik er weer eens één aan in een dossier. Een AVC/CMR vrachtbrief waarbij een kruis was gezet door het ronde vak met AVC 2002. Chauffeurs doen dit wel vaker en ik heb eens wat navraag gedaan naar de gedachte hierachter. Wat blijkt? Diverse chauffeurs gaven aan dit “standaard” te doen. Een ervaren chauffeur was in de veronderstelling dat het de bedoeling was dat hij binnenlands vervoer CMR doorkruiste en bij buitenlands vervoer datzelfde deed met AVC 2002. Volgens hem was het dus een kwestie van doorhalen wat niet van toepassing is. Maar dit is absoluut niet de bedoeling!Lees verder

Daar zit een luchtje aan!

baby

Een distributeur van babymelkpoeder roept in 2012 verschillende zendingen terug, omdat het poeder een onaangename geur had. Dit leidt tot een flinke schadepost die de distributeur probeert te verhalen op de partij die het poeder gemengd en verpakt heeft. Deze dienstverlener beroept zich op de Fenex voorwaarden voor logistieke activiteiten (VAL). Maar zijn deze wel van toepassing?Lees verder

Pepernoten vertraagd – schade voor de Sint?

Pepernoten

De Goedheiligman is weer in het land. Traditiegetrouw zorgt dit voor de nodige logistieke problemen. Ook dit jaar was het raak: de staf van Sinterklaas zat vast in een schoorsteen en de Pakjesboot voer de verkeerde kant op. Gelukkig kwam alles net op tijd weer goed. Sinterklaas en Zwarte Piet maken zich grote zorgen over de eventuele gevolgen van een logistieke misser. Zij vroegen mij om hier eens aandacht te besteden.Lees verder

Schorsing en stuiting: de Hoge Raad heeft gesproken

kuiken

Een nachtmerrie voor iedere advocaat: het verstrijken van een termijn. Hoe sterk de zaak op papier ook is, wie te laat bij de rechter is, vist achter het net. Wie zich bezig houdt met vervoerrecht dient al helemaal beducht te zijn op de risico’s van verjaring, niet in de laatste plaats vanwege de korte verjaringstermijnen.Lees verder

Verklaring voor recht in CMR zaken helemaal terug

CMR, AVC

Door een recente uitspraak van het Hof van Justitie van de EU is de verklaring voor recht in CMR zaken helemaal terug van weggeweest. Een jarenlange discussie tussen Duitsland en Nederland is in ons voordeel beslecht. En daar kunnen vervoerders van profiteren!Lees verder

Fenex en de vervoerder, geen gelukkig huwelijk

Transport divers

Expediteurs en vervoerders hebben zo hun eigen rol in de logistiek. Die rollen gaan gepaard met eigen risico’s en verantwoordelijkheden. Om die risico’s goed te kunnen beheersen en de verantwoordelijkheden goed in kaart te hebben zijn passende algemene voorwaarden een must.Lees verder

< NIEUWERE POSTSOUDERE POSTS >