Recht op de weg met Kappert Legal

BLOG Over alles wat recht en krom is in de wereld van Transport & Logistiek

(Kerst)pakjes bezorgen bij de buren – mag dat?

kerstpakjes

En ja hoor, vrijdag lagen er weer twee van die briefjes in de bus. “U was niet thuis, wij hebben uw pakket bezorgd bij uw buren op nummer X”. Meestal gaat dit goed, maar soms weten mijn buren ook van niets. Laatst heb ik me een ongeluk gezocht naar onze buren op nummer 188. Bestaat dus niet… grrr… Stel je toch voor dat je op Kerstavond al je buren langs moet om te kijken waar je kerstcadeautjes dit jaar weer bezorgd zijn?! Mogen de PostNL’s van deze wereld pakketten wel bij je buren afleveren? Lees verder

Geen Nederlands loon voor buitenlandse charters – goed nieuws!

shutterstock_546399274

De Detacheringsrichtlijn ziet niet op internationale transporten. Nederlandse transportondernemingen kunnen internationale ritten uitbesteden aan buitenlandse transportbedrijven zonder af te dwingen dat de chauffeurs betaald worden conform Nederlandse arbeidsvoorwaarden. Kortom, geen Nederlandse loon voor buitenlandse charters. Dat is de kern van het arrest dat het Hof Den Bosch dinsdag heeft gewezen in de zaak FNV/Van den Bosch. En dat is goed nieuws voor de Nederlandse logistieke sector! Lees verder

Bewuste roekeloosheid, simpele statistiek

CMR, AVC

De vrachtwagens werden stelselmatig zonder goede beveiliging geparkeerd op onbewaakte parkeerplaatsen. Het was wachten tot het een keer mis ging. Maar is er dan sprake van bewuste roekeloosheid? Lees verder

Over hennepkweek, afgetapte energie en de vervoerovereenkomst

shutterstock_494331412

Het Hof Den Bosch had het vorige week knap lastig met een creatief beroep op de verjaringstermijn van 8:1711 BW. Voor vorderingen op grond van overeenkomsten van goederenvervoer geldt een korte verjaringstermijn van één jaar. En daar wilde de gedaagde in een geschil over illegaal aftappen van elektriciteit wel even van profiteren. Lees verder

Naheffing met luchtje dringt door tot privé-vermogen

knoflook

Het gebruik van een verkeerde invoercode kan leiden tot een flinke naheffing. Het zou zelfs één van de 5 grootste douanevalkuilen zijn (bron: logistiek.nl). Een douane-expediteur die gebruik maakt van de FENEX voorwaarden kan de douaneschuld meestal verhalen op zijn opdrachtgever. Tot zover niets nieuws, zie ook mijn blog Boetes bij onregelmatigheden bij douane. Maar wat als de opdrachtgever geen verhaal biedt? In beginsel is dat pech voor de douane-expediteur. Risico van het vak zou je kunnen zeggen. Maar houdt het daarmee op? Niet altijd, zo bleek recent weer uit een vonnis van de rechtbank Rotterdam.

Lees verder

VOTOB voorwaarden houden geen stand

shutterstock_146444336

De VOTOB voorwaarden zijn gemeengoed in de tankopslag. Nagenoeg alle bedrijven bedienen zich van deze voorwaarden. Gaat er iets fout bij laden, lossen of blenden van vloeistoffen, dan moeten de VOTOB voorwaarden de claims buiten de deur houden. Meestal met succes, maar vorige week wees de Amsterdamse rechtbank een beroep op de exoneratieclausule af. Wankelt er een heilig huisje? Lees verder

Genomineerd voor Dutch Independent Legal Award 2016!

schermafdruk-2016-12-27-14-56-02

Ik ben genomineerd voor de Dutch Independent Legal Award 2016, de prijs voor beste zelfstandige juridisch professional. Een prachtige waardering natuurlijk! Na de case-ronde en opgave van referenties zit ik bij de laatste 10 kandidaten. Natuurlijk zou ik de prijs graag winnen en daar kunnen jullie bij helpen. Heel eenvoudig, door te stemmen op:

www.dila2016.nl 

Bedankt voor de steun!

O, kom eens kijken wat ik in mijn schoentje vind!

pepernoten

Als ouder van twee jonge dochters ontkom ik er niet aan. Ieder avond om zes uur scherp moet de TV aan: het Sinterklaasjournaal. Nu is dat voor vaders helemaal geen straf sinds de introductie van “Pietje Puk”, maar de kinderen zijn met name vol spanning over de verwisseling van de schoencadeautjes en de oefenpakjes. Overal in Nederland duiken lege pakjes in schoenen op. Dat zette mij aan het denken: wat doe je als zoiets je als moderne (hulp)Sinterklaas overkomt?Lees verder

Hanjin containers en het retentierecht van ECT

Haven & Handel

Op 31 augustus kondigde ECT aan dat zij voorwaarden ging verbinden aan het vrijgeven van Hanjin containers. Aanleiding was dat Hanjin in Korea uitstel van betaling had aangevraagd. ECT zag gebeuren dat zij door Hanjin niet betaald zou worden voor haar diensten. Om dit te voorkomen gaf zij aan de containers pas vrij te geven als -onder meer- een aanvullende vergoeding per container zou zijn betaald. Die vergoeding zou € 1.000,- moet bedragen voor een standaardcontainer en € 1.500,- voor reefers en andere specials. Daarnaast vroeg ECT een borg van enkele duizenden euro’s per container, die dan zou worden teruggestort nadat de container weer bij ECT was teruggebracht. Voor exportcontainers werd een vergelijkbare regeling aangekondigd. De regeling is hier te vinden. Mag dit nu allemaal?Lees verder

The last mile: Bermudadriehoek in de wereld van E-commerce

shutterstock_267935255

Op de beurs ICT & Logistiek hoorde ik Roy Lenders (o.a. Districon) vertellen welke stappen hij had genomen om de bedrijfsvoering van zijn e-commerce bedrijf topvitamins.nl te optimaliseren. Toen ik hem vroeg waar voor zijn bedrijf de grootste bedreigingen lagen, was hij heel resoluut: “the last mile”. Lees verder

OUDERE POSTS >