Recht op de weg met Kappert Legal

BLOG Over alles wat recht en krom is in de wereld van Transport & Logistiek

VOTOB voorwaarden houden geen stand

shutterstock_146444336

De VOTOB voorwaarden zijn gemeengoed in de tankopslag. Nagenoeg alle bedrijven bedienen zich van deze voorwaarden. Gaat er iets fout bij laden, lossen of blenden van vloeistoffen, dan moeten de VOTOB voorwaarden de claims buiten de deur houden. Meestal met succes, maar vorige week wees de Amsterdamse rechtbank een beroep op de exoneratieclausule af. Wankelt er een heilig huisje? Lees verder

Genomineerd voor Dutch Independent Legal Award 2016!

schermafdruk-2016-12-27-14-56-02

Ik ben genomineerd voor de Dutch Independent Legal Award 2016, de prijs voor beste zelfstandige juridisch professional. Een prachtige waardering natuurlijk! Na de case-ronde en opgave van referenties zit ik bij de laatste 10 kandidaten. Natuurlijk zou ik de prijs graag winnen en daar kunnen jullie bij helpen. Heel eenvoudig, door te stemmen op:

www.dila2016.nl 

Bedankt voor de steun!

(Kerst)pakjes bezorgen bij de buren – mag dat?

kerstpakjes

En ja hoor, vrijdag lagen er weer twee van die briefjes in de bus. “U was niet thuis, wij hebben uw pakket bezorgd bij uw buren op nummer X”. Meestal gaat dit goed, maar soms weten mijn buren ook van niets. Laatst heb ik me een ongeluk gezocht naar onze buren op nummer 188. Bestaat dus niet… grrr… Stel je toch voor dat je op Kerstavond al je buren langs moet om te kijken waar je kerstcadeautjes dit jaar weer bezorgd zijn?! Mogen de PostNL’s van deze wereld pakketten wel bij je buren afleveren? Lees verder

O, kom eens kijken wat ik in mijn schoentje vind!

pepernoten

Als ouder van twee jonge dochters ontkom ik er niet aan. Ieder avond om zes uur scherp moet de TV aan: het Sinterklaasjournaal. Nu is dat voor vaders helemaal geen straf sinds de introductie van “Pietje Puk”, maar de kinderen zijn met name vol spanning over de verwisseling van de schoencadeautjes en de oefenpakjes. Overal in Nederland duiken lege pakjes in schoenen op. Dat zette mij aan het denken: wat doe je als zoiets je als moderne (hulp)Sinterklaas overkomt?Lees verder

Hanjin containers en het retentierecht van ECT

Haven & Handel

Op 31 augustus kondigde ECT aan dat zij voorwaarden ging verbinden aan het vrijgeven van Hanjin containers. Aanleiding was dat Hanjin in Korea uitstel van betaling had aangevraagd. ECT zag gebeuren dat zij door Hanjin niet betaald zou worden voor haar diensten. Om dit te voorkomen gaf zij aan de containers pas vrij te geven als -onder meer- een aanvullende vergoeding per container zou zijn betaald. Die vergoeding zou € 1.000,- moet bedragen voor een standaardcontainer en € 1.500,- voor reefers en andere specials. Daarnaast vroeg ECT een borg van enkele duizenden euro’s per container, die dan zou worden teruggestort nadat de container weer bij ECT was teruggebracht. Voor exportcontainers werd een vergelijkbare regeling aangekondigd. De regeling is hier te vinden. Mag dit nu allemaal?Lees verder

The last mile: Bermudadriehoek in de wereld van E-commerce

shutterstock_267935255

Op de beurs ICT & Logistiek hoorde ik Roy Lenders (o.a. Districon) vertellen welke stappen hij had genomen om de bedrijfsvoering van zijn e-commerce bedrijf topvitamins.nl te optimaliseren. Toen ik hem vroeg waar voor zijn bedrijf de grootste bedreigingen lagen, was hij heel resoluut: “the last mile”. Lees verder

Ruim baan voor opvolgend vervoer

vrachtwagen

We hebben er bijna 60 jaar op moeten wachten, maar de Hoge Raad heeft nu toch echt duidelijk gemaakt dat de regeling inzake opvolgend vervoer ook geldt als de hoofdvervoerder zelf geen meter rijdt.Lees verder

Chauffeur kan rustig (verder) slapen

shutterstock_89522527

Een chauffeur overnacht op een parkeerplaats naast een Spaans tankstation. Hij schrikt wakker en als hij in zijn spiegel kijkt, begrijpt hij dat zijn lading wordt gestolen. De dieven maken zich uit de voeten met een beperkte buit. Nadat hij een verklaring heeft afgelegd aan de politie en de oplegger weer heeft afgesloten, gaat hij weer slapen. Enkele uren laten schrikt de chauffeur weer wakker. Hij kijkt nog in zijn spiegel en hij ziet dat het busje van de dieven weer achter de oplegger staat. De chauffeur denkt dat hij droomt en kruipt weer onder de wol. De volgende ochtend blijkt hij voor de tweede keer bestolen.Lees verder

Tomatenhandel loopt in de soep

tomaten

Al sinds 2002 ruziën twee tomatenhandelaars over een lading Marokkaanse tomaten. De tomaten werden door de Franse verkoper geleverd in Nederland. De Nederlandse koper had de tomaten al doorverkocht en zette de tomaten meteen op transport naar Moskou. In Nederland verkeerden de tomaten op het oog in goede staat, maar in Rusland bleken de tomaten verrot. De vraag is voor wiens rekening dat komt.

De procedure

De koper stelt dat de tomaten behept waren met een verborgen gebrek. In Nederland waren de tomaten dus nog niet rot, maar wel ziek. Door haar ingeschakelde experts bevestigen deze lezing. Tomaten die gebrekkig zijn bij levering, voldoen niet aan de overeenkomst en dus is de verkoper aansprakelijk is voor de schade. De verkoper houdt het erop dat de tomaten niet op de juiste temperatuur zijn vervoerd van Nederland naar Rusland. Met dat transport had hij niets van doen, zodat hij niet aansprakelijk is voor de schade.

Na een verloren procedure bij de rechtbank Rotterdam, overweegt het hof Den Haag dat het niet heeft kunnen vaststellen of de tomaten op de juiste temperatuur naar Moskou zijn vervoerd. Het hof kon dan ook niet uitsluiten dat de schade was ingetreden tijdens het transport. Om die reden wees het hof de schadevordering van de koper af.

De koper laat het er niet bij zitten. En terecht, volgens de Hoge Raad. De vraag is of de tomaten in Nederland al gebrekkig waren. Die vraag is niet beantwoord. Immers, het feit dat de schade tijdens het transport kan zijn ingetreden, wil niet zeggen dat dit ook de werkelijke oorzaak was. Het kan nog steeds heel goed zijn dat de tomaten al gebrekkig waren voorafgaand aan de levering.

Maar daarmee heeft de koper de strijd nog niet gewonnen. Hij heeft immers nog niet bewezen dat de tomaten al voorafgaand aan het transport gebrekkig waren. De Hoge Raad verwijst de zaak naar het hof Amsterdam voor verdere behandeling. Daar wacht de koper nog een flinke uitdaging, want hoe gaat zij het nodige bewijs leveren?

Had de koper dit anders kunnen doen?

De Nederlandse koper dacht waarschijnlijk een mooie positie te hebben. Als de Rus iets te klagen had, dan kon hij op zijn beurt toch de Fransman aanspreken? Niet dus, met als belangrijkste oorzaak dat het moment van risico-overgang niet overeenkwam. Op het moment dat het risico overging op de Rus (bij aflevering in Rusland) voldeden de tomaten evident niet aan de overeenkomst. Maar zoals we zagen is het maar de vraag of de tomaten ook al gebrekkig waren toen zij aan de Nederlander werden geleverd. En het is toch echt aan hem om dat aan te tonen. In een perfecte wereld –bezien vanuit de Nederlandse had hij de deals volledig op elkaar laten aansluiten (“back to back”). Dat klinkt eenvoudig, maar het is nog best een kunst.

Heeft u een geschil over een handelsovereenkomst of wilt u meer weten over het sluiten van handelsovereenkomsten? Neemt u dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Patatje oorlog

tumblr_lum0c1FJzh1ql3j9ro1_500_large

Zondagmiddag besmeurden leden van de FNV het kantoor van Farm Trans met patat met mayonaise en pindasaus, oftewel met patatjes oorlog. De een noemt het een ludieke actie, de ander noemt het een ongepaste en smerige streek. Wat je er ook van vindt, het lijkt het startsein van een nieuwe actiereeks in de strijd tegen “oneerlijke concurrentie in de transportsector”. Lees verder

OUDERE POSTS >